Tässä ovat Editkilpailun 2023 shortlistat! Voittajat julkistetaan 16.5. juhlittavassa Editgaalassa.
Liput gaalaan ovat myynnissä nyt!

Toimitukselliset sarjat

Vuoden aikakausmedia -sarjoille (Vuoden yleisömedia, Vuoden ammatti- ja järjestömedia sekä Vuoden asiakasmedia) yhteisiä arviointikriteerejä ovat kokonaisvaltainen journalistinen laatu jutuissa, kuvissa ja ulkoasussa, ymmärrys yleisön tarpeista, innovatiivisuus sekä yleisön tavoittaminen sille sopivissa kanavissa. Tuomaristo arvioi medioita kokonaisvaltaisesti kaikissa niiden painetuissa ja digitaalisissa kanavissa.

Vuoden yleisömedia

Demokraatti

Kustannus Oy Demokraatti

demokraatti.fi

Talouselämä

Alma Talent Oy

talouselama.fi

Yliopisto-lehti

Helsingin yliopisto

helsinki.fi/fi/yliopisto-lehti

Vuoden ammatti- ja järjestömedia

Arkkitehti

Suomen Arkkitehtiliitto

ark.fi

Ekonomi-lehti

Suomen Ekonomit

Kemia-Kemi

Kemian seurat / Era Content

kemia-lehti.fi

Vuoden asiakasmedia

Kaija

Helsingin Satama Oy / Omnipress Oy

portofhelsinki.fi/kaija

Pirkka

Kesko / Genero Oy

k-ryhma.fi/pirkka-lehti

Valio Aimo

Valio Aimo -media / Genero Oy

valioaimo.fi/lehdet

Vuoden aikakausmediatoimittaja

Riikka Lehtovaara

Kotiliesi

Arvioidut jutut:
Mitä me oikeasti siivoamme?
Se on sitten 500 euroa, kiitos!

Anna Kanto (ent. Sillanpää)

ET-lehti

Arvioidut jutut:
Tuulta päin
Melkein presidentti

Anna Tuominen

Suomen Luonto

Arvioidut jutut:
Haahkan henkivartijat
Suuri arkkitehtuurikilpailu

Sarjassa palkitaan toimittaja, joka kirjoittaa vetävästi, nostaa esiin lukijoille tärkeitä aiheita ja löytää tuttuihinkin aiheisiin kiinnostavia näkökulmia. Hän jäsentää sisällön perustellusti ja tekee journalistiset ratkaisunsa lukijaa palvellen. Tuomaristo arvioi kaksi tekstiä jokaiselta ehdokkaalta.

Kuvat: Mirva Kakko, Anna Huovinen ja Kimi Nurminen.

Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa

Aapo Huhta

Suomen Kuvalehti, freelancer

Sanna Lehto

Image, freelancer

Juuso Westerlund

Image, freelancer

Sarjassa arvioidaan kuvaajan kykyä pysäyttää aikakausmedian lukija jutun äärelle ja tuoda kerrottuun tarinaan vielä jotain lisää. Tuomaristo arvioi jokaiselta kuvaajalta kuvat kolmesta aikakausmediajutusta.

Kuvat: Aapo Huhta, Sanna Lehto, Juuso Westerlund

Kilpailukuvat: Aapo Huhta

Kilpailukuvat: Sanna Lehto

Kilpailukuvat: Juuso Westerlund

Vuoden aikakausmediajuttu

Tältä vulva oikeasti näyttää

HS Sport Digi 14.4.2023

Tekijät: tuottaja ja toimittaja Heini Maksimainen, kuvaaja Outi Neuvonen, tekstin editointi Laura Kangasluoma, kuvatoimittaminen Maria Lähteenmäki, ulkoasu Terhi Montonen.

Lue juttu

Salaisuus

Kodin Kuvalehti 11/2023

Tekijät: toimittaja Venla Pystynen, valokuvaaja Panu Pälviä, graafinen suunnittelija Johannes Laukkanen, toimituspäällikkö Ulla Ahvenniemi (tekstin editointi).

Lue juttu

Minä muistan Aleppon

Tekoja 3/2023

Tekijät: toimittaja Ulriikka Myöhänen, valokuvaaja Antti Yrjönen, AD Nici Lönnberg, päätoimittaja Erik Nyström, toimitussihteeri Elisa Rimaila.

Lue juttu printtiversiona tästä ja diginä tästä

Vuoden juttu on kaikin puolin vaikuttava. Se on laadukas, merkityksellinen ja huolella tehty ja se on jättänyt lukijaan jäljen. Kaikki sen elementit journalistisista ratkaisuista visuaaliseen esittämiseen tukevat jutun sisältöä.

Vuoden lifestylejuttu

Kauneusvuoden parhaat

Gloria 12/2023

Tekijät: päätoimittaja Kristiina Raitala, valokuvaaja Mikko Hannula, toimittaja Siina Leppä.

Lue juttu

Turku paikallisten seurassa

Mondo 12/2023

Tekijät: toimittaja Jenni Arbelius, valokuvaaja Anna Liukas.

Lue juttu

Hellehelmat

Trendi 5/2023

Tekijät: valokuvaaja Satu Nyström, stailisti Annika Rantala, meikkaaja Essi Kylmänen, Iisa R, As You Are -mallitoimisto.

Lue juttu

Vuoden lifestylejuttu on visuaalinen, houkutteleva ja tarjoaa lukijalle inspiraatiota ja elämyksiä. Juttu voi käsitellä esimerkiksi muotia, ruokaa, sisustusta, matkustelua, kädentaitoja tai hyvinvointia. Tekijöiden syvällinen asiantuntijuus ja intohimo huokuvat taidolla tehdystä kokonaisuudesta.

Sarjassa palkitaan aikakausmedian ilmettä kokonaisvaltaisesti kaikissa niissä kanavissa, joissa lehti ilmestyy. Onnistunut ulkoasu on tunnistettava kaikissa käytetyissä kanavissa, erottuu muista ja sopii juuri kyseiselle medialle. Taitto, typografia, väri- ja kuvamaailma ja muut visuaaliset valinnat tekevät aikakausmediasta miellyttävän käyttää.

Vuoden aikakauslehtikansi

Anna 23/2023

Otavamedia Oy

Ekonomi-lehti 1/2023

Suomen Ekonomit ry

Suomen Luonto 9/2023

Suomen luonnonsuojeluliitto

Vuoden aikakauslehtikannen valitsee suuri yleisö esituomariston valitsemista kymmenestä kannesta. Äänestys oli käynnissä kilpailusivustolla maaliskuun ajan, ja ääniä annettiin lähes 4 000.

Vuoden digi

Apu360

A-lehtien ajankohtaismediat

A-lehtien ajankohtaismediat lanseerasi uuden Apu360-sovelluksen ja uudisti digitaalisia sisältöjään kokonaisuutena.

Tutustu sovellukseen

 

Meillä kotona -kaupat

Meillä kotona

Meillä kotona -kaupat yhdistää mediasisältöjä ja verkkokauppaa uudella tavalla ja luo uuden tulovirran perinteisen digimainonnan rinnalle.

Tutustu kauppaan

Suomen Luonnon digiarkisto

Suomen Luonto 

Suomen Luonto -lehden koko arkisto vuodesta 1941 alkaen digitoitiin lukijoiden, tutkijoiden ja julkaisijan käyttöön.

Tutustu arkistoon

Vuoden digi on toteutus, joka loistaa digitaalisessa ympäristössä. Palkittava toteutus voi olla esimerkiksi sovellus, datan tai tekoälyn oivaltava hyödyntäminen, sosiaaliseen mediaan tai verkkoon luotu sisältökonsepti, digiä hyödyntävä artikkeli tai hyödyllinen palvelu lukijoille.

Vuoden uudistus aikakausmediassa

Digi-Pirkka, Pirkka

K-ryhmä + Genero, Hasan ja Miltton

Ikoninen Pirkka uudisti digitaalisia sisältöjään eri kanaviin sopiviksi ja tavoitti uutta nuorta yleisöä Tiktokissa ja muissa somekanavissa.

Pirkka Hacks Tiktokissa

TM Tuuma, Tekniikan Maailma

TM Tuuma on Tekniikan Maailman oma tekoäly, joka hakee tietoa ja vastauksia kysymyksiin lehden 20 000:sta artikkelista.

Tutustu TM Tuumaan

Tivi in English, Tivi

Tivi in English julkaisee Tivin juttuja englanniksi ja palvelee muualta tulleita Suomessa työskenteleviä IT-alan ammattilaisia, joita on Suomessa noin 10 000. Jutut käännetään englanniksi tekoälyn avulla.

Tivi in English

Vuoden uudistus on tuonut jotain uutta ja raikasta edustamaansa aikakausmediaan. Uudistus voi olla kilpailuvuonna lanseerattu brändinlaajennus, sovellus, kerronnan muoto, digitaalinen ulottuvuus tai uudenlainen tapa hankkia tilaajia.

Vuoden video tai audio aikakausmediassa

Voisinko minäkin tappaa?

Apu360

Kun Ukrainan sota alkoi, moni mietti, mitä itse tekisi, jos joutuisi rintamalle. Totuus on, että lähes jokainen meistä voi muuttua tappajaksi, kertoo Suomen tunnetuin vankilapsykiatri ja Apu-lehden kolumnisti Hannu Lauerma kolmen tunnin mittaisessa dokumentaarissa äänikirjassa.

Käsikirjoitus, ohjaus, äänisuunnittelu: Sami Kuusela

Kuuntele äänikirja tästä

Toukola & Kotiliesi

Kotiliesi

Toukola on lyhytvideoihin keskittynyt uusi lifestyle-media, joka jakaa vinkkejä ja inspiraatiota kotoilijoille ja käsin tekeville ihmisille. Toukolassa julkaistaan uusi lyhytvideo joka päivä. Sisällöt käsittelevät ruokaa, käsitöitä, askartelua, puutarhan- ja kodinhoitoa.

Otavamedian ja Kotilieden Toukola-tiimi:
videotuottaja Anni Reenpää, Food Manager Sanna Mansikkamäki,  sisältöstrategi Karoliina Närvänen, DOP / editori Miika Kainu, vastaava tuottaja Ulla Lehtinen, tuottaja Outi Hakkarainen, toimittaja-tuottaja Johanna Keponen, toimittaja Sinimaria Halonen, toimittaja Alina Koskela,  ulkoasupäällikkö Sari Kaitila, toimituspäällikkö Uura Hagberg, vastaava päätoimittaja Saija Hakoniemi

Toukola verkossa
Toukola Kotilieden Instagramissa

Kunnioittavasti, Nord Stream

Suomen Kuvalehti

Juttu käsittelee Nord Stream -kaasuputken taustaa ja vaiheita. Aiheesta tuli erityisen ajankohtainen, kun putket vaurioituivat käyttökelvottomiksi räjähdyksissä syksyllä 2022. Juttu ilmestyi Suomen Kuvalehden printtiversiona numerossa 1/2023 ja samaan aikaan verkkojuttuna, jossa on animoitu kuvitus ja audioversio. Sama juttu ilmestyi myös yhdessä Otavan kanssa kustannettuna äänikirjana.

Tekijät: toimittaja Elina Järvinen, toimittaja Milka Valtanen, graafinen suunnittelija Jussi Kaakinen, äänikirjaversion lukija Jukka Pitkänen, äänikirjan kustantaminen Kustannusosakeyhtiö Otava

Juttu verkossa
Juttu äänikirjana

Sarjassa palkitaan video- tai audiototeutus, joka osaltaan nostaa aikakausmedian profiilia, täydentää oivallisesti yksittäistä juttua tai tuo jotain uutta lehden sisältöihin. Palkittava toteutus tuo lisäarvoa olemassa olevalle yleisölle tai tavoittaa kokonaan uutta.

Erikois-Edit

Briif-äänilehtipalvelun lanseeraus

Briif Technologies

Uusi audiopalvelu Briif kokoaa useiden aikakauslehtien juttuja yhden kuukausimaksun alle. Palvelussa on tarjolla ääneen luettuja kuratoituja juttuja erilaisista teemoista, kuten taloudesta, viihteestä ja politiikasta.

Lue lisää

#nytriittää-kampanja

Eeva.fi ja A-lehtien naisten media

#nytriittää-kampanja herätti keskustelua ja tietoisuutta seksuaalisesta häirinnästä ja naisiin kohdistuvasta lähisuhdeväkivallasta. Kampanja näkyi printissä, verkossa ja somessa. 

Lue lisää

Vuoden turhakkeesta ilmiö

Suomen Luonto

Suomen Luonto on valinnut vuoden turhakkeen 24 vuoden ajan. Siitä on tullut instituutio, jota lehti on vaalinut. Vuoden turhakkeita ovat olleet muun muassa kertakäyttögrilli, liika lihansyönti ja terassilämmitin. Valinnasta uutisoivat nykyään yleensä useimmat keskeiset mediat.

Lue lisää 

Sarjassa palkitaan henkilö, yhteisö tai teko, joka on edistänyt sananvapautta, moniäänisyyttä tai demokratiaa suomalaisessa yhteiskunnassa tai kehittänyt aikakausmedia-alaa poikkeuksellisen ansiokkaasti.

Markkinoinnilliset sarjat


Vuoden aikakauslehtimainos

Me olemme pyöreitä, jotta sinussa voi olla särmää

mainostaja: Aarikka
Riia Sandström, toimitusjohtaja

suunnittelu: Aarikka
graafinen suunnittelija Henna Helin, valokuvaaja Teo Pyykkönen

muut tekijät:
sisustustoimittaja ja stylisti Jonna Kivilahti
alkuperäinen copy, Laura Andersson, Grundlage

käytetyt mediat: Anna

 

Vastuullisuuden jäljet

mainostaja: Berner
markkinointijohtaja Satu Laakso, viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Maria Nymander

mainostoimisto: Miltton
Creative Director Erkko Mannila, Art Director Roope Sandberg, Copywriter Mikko Mäkelä, Project Manager Minna Malinen,  Graphic Designer Sanna Hyvärinen, Account Director Hanna Laakkonen, Copywriter Erika Raiskinen

mediatoimisto: Dentsu
strateginen suunnittelija Veli-Pekka Ojamaa, Commercial Director Johanna Mustonen

muut tekijät:
valokuvaaja Christian Jakowleff, Set Designer Päivi Helander

käytetyt mediat: Apu, Avotakka, Eeva, Kauppalehti Optio, Kotiliesi, Tekniikan maailma

Lyömätön trio

mainostaja: Fat Lizard Brewing
luova johtaja Topi Kairenius

suunnittelu: Fat Lizard Brewing
luova johtaja Topi Kairenius, markkinointi-AD Maija Tuovinen

käytetyt mediat: Inferno, Soundi

Sarjassa palkitaan mainos tai mainossarja, jonka luova ratkaisu toimii visuaalisesti ja sisällöllisesti painetussa aikakauslehdessä. Toteutus pysäyttää lukijan ja kiteyttää mainostajan viestin muistettavalla tavalla.


Vuoden aikakausmediakampanja

M2 Beauté Eyelash Activating Serum

mainostaja: Berner / M2 Beauté Eyelash Activating Serum
Brand & Sales Manager Noora Laurinus, Brand Coordinator Miina Tyvijärvi

suunnittelu: A-lehdet / luovat ratkaisut -tiimi
projektipäällikkö Tiia Salomaa, luova suunnittelija Anna-Sofia Lahdensuo

muut tekijät: A-lehdet
asiakkuuspäällikkö Veera Nuru, luova suunnittelija Anna-Sofia Lahdensuo, projektipäällikkö Tiia Salomaa, valokuvaaja Kristiina Kurronen, make-up artist Mervi Markkanen

käytetyt mediat:
printtiadvertoriaalit (Kauneus & Terveys, Trendi), digi (eeva.fi), uutiskirjeet (eeva.fi, terve.fi, Kotivinkki, Kauneus & Terveys)

Vastuullisuuden jäljet, Berner

mainostaja: Berner
markkinointijohtaja Satu Laakso, viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Maria Nymander

mainostoimisto: Miltton
Creative Director Erkko Mannila, Art Director Roope Sandberg, Copywriter Mikko Mäkelä, Project Manager Minna Malinen,  Graphic Designer Sanna Hyvärinen, Account Director Hanna Laakkonen, Copywriter Erika Raiskinen

mediatoimisto: Dentsu
strateginen suunnittelija Veli-Pekka Ojamaa, Commercial Director Johanna Mustonen

muut tekijät:
valokuvaaja Christian Jakowleff, Set Designer Päivi Helander

käytetyt mediat: printti ja digi (Apu, Avotakka, Eeva, Kauppalehti Optio, Kotiliesi, Tekniikan maailma), sosiaalinen media, sanomalehdet

Lohjalle lompsis – Aku Ankan mainosliite

mainostaja: Lohjan kaupunki
viestintä- ja markkinointipäällikkö Evita Malm
viestintäkoordinaattori Roosa-Maria Kylli

suunnittelu: Sanoma Media Finland, Ankkalinna
luova suunnittelu Juuso Puranen, AD Sanna Lintunen, copywriter Meri-Helene Mikkola

käytetyt mediat:
printti (Aku Ankka), digi (akuankka.fi), Aku Ankan Instagram ja Facebook
Lohjan kaupungin somekanavat ja tapahtumat

muut tekijät:
asiakaspäällikkö Johanna Nurmikari, Aku Ankan päätoimittaja Aki Hyyppä, ankkapiirtäjä Kari Korhonen

Lohjalle lompsis -digitaalinen mainosliite
Aku Ankan Lohja-visa

Sarjassa palkitaan kampanja, joka on todistetusti tuloksellinen ja joka puhuttelee kohderyhmää sille sopivalla tavalla ja sopivissa kanavissa.


Vuoden aikakausmediamainostaja

Sarjassa palkitaan mainostaja, joka on kilpailuvuonna panostanut aikakausmedioihin ja hyödyntänyt niiden mainosympäristöjä monipuolisesti ja laadukkaasti osana markkinoinnin kokonaisuutta.

Tässä sarjassa ei ole shortlistaa.

Siirry takaisin sivun alkuun