Vuoden 2018 voittajat Editkilpailussa

Vuoden 2018 myyvin kansi, ammattilaisen valinta

Talouselämä 13/2018

Lehden kansi herättää heti uteliaisuutta; se on näyttävä ja erottuu hyvin joukosta. Kuvituksessa yhdistyivät aiheet Kiinan vaikutusvallan kasvusta ja Suomeen tulossa olevista pandoista. Värit, kontrasti ja sommittelu on valittu osuvasti. Kannessa luotetaan ajankohtaisten aiheiden voimaan ja kuvien yksinkertaiseen, mutta tehokkaaseen ja kannen alareunaan asti ulottuvaan symboliikkaan.

Vuoden 2018 kansi, yleisöäänestys

Demi 7/2018

Äänestäjien kommentteja:
Ainutlaatuinen veto tehdä piirroskansi perinteisten valokuvien sijaan!
Tässä on hieno sanoma ja kiva kuva muutenkin!
Aina ei tarvitse olla laiha, että voi olla kaunis. Kansi antaa myös positiivista kantaa erilaisiin vartaloihin.
Tämä kansi on leikkisä ja samaan aikaan hyvin kaunis ja taiteellinen!

 

Vuoden 2018 yleisöjuttu, feature

Läpikulkijat, Maailman Kuvalehti

Toimittaja Taina Tervonen, valokuvaaja Laurent Hazgui

Näkökulmaltaan tuore juttu, joka antaa aiheeseen toisenlaisia avauksia, joita ei ensimmäisenä nouse mieleen puhuttaessa suurista maahanmuuttovirroista ja siirtolaisten salakuljetuksesta. Vakuuttavien ja ympäristöön vievien kuvien ja osuvien kuvatekstien myötä sujuvasti etenevä juttu kokonaisuudessaan antaa havainnollisen kuvauksen aiheesta.

Vuoden 2018 yleisöjuttu, lifestyle

Tuusannuuskana, Ylioppilaslehti

Teksti & kuvat: Eveliina Lempiäinen, editointi Susanne Salmi, Art direction Viivi Prokofjev

Koskettavan omakohtainen juttu pitää otteessaan. Kirjoitustyyli vaihtelee ja sisältää onnistuneesti jopa kaunokirjallisia elementtejä. Tarinaan samastuu helposti, ja kirjoittajan terävä havainnointikyky tekee riipaisevasta ja positiivisiin tuntoihin kääntyvästä tekstistä lukunautinnon. Pienet kuvat toimivat oivasti kuvituksena luoden sirpaleina olemisen tunnelman.

Palkittu juttu

Vuoden 2018 asiakaslehtijuttu

Vaahtobileet, X-lehti

Valokuvaajan assistentti Susanna Alatalo, toimittaja Janne Flinkkilä, valokuvaaja, Evelin Kask, editoija Laura Lehmuskoski, meikki Timo Karvinen, kuvausten tuottaja Nina Luostarinen, vastaava päätoimittaja Tero Salonen, tyyli Janna Virtanen, AD Jesper Vuori

Taitavasti koottu juttu kasvaa yllättäen pienestä asiasta – vapaapotkusuihkeesta – suuremmaksi tarinaksi kuin odottaa. Jutussa ja sen kuvissa on rohkeasti lähdetty hakemaan uudenlaista otetta perinteiseen urheilujournalismiin. Teksti imaisee mukaansa, vaikka aihe ei kiinnostaisi, mutta samalla se antaa myös lajin tarkasti tunteville uutta tietoa. Tarinan rennossa otteessa on läsnä inhimillinen ja lämmin huumori. Hätkähdyttävän kuvamaailman kanssa juttu osoittaa, kuinka hyvä aihe voi syntyä pienestäkin yksityiskohdasta.

Palkittu juttu

Vuoden 2018 ammatti- ja järjestölehtijuttu

#Scoutstoo?, Partio-lehti

Toimittaja Noora Kankare, päätoimittaja Sonja Parkkinen, kuvittaja Mimma Tuomisalo

Seksuaalista häirintää partiossa käsittelevästä jutusta välittyy mielikuva, että ongelma otetaan tosissaan ja vakavasti. Pieteetillä kirjoitetussa tekstissä tartutaan rohkeasti ajankohtaiseen, aikaisemmin järjestössä käsittelemättömään teemaan. Juttua varten tehdyn kyselyn tulokset sekä asiantuntijoiden antamat vertailuluvut antoivat aiheeseen vahvan pohjan. Muistilistat ja ohjeistukset sekä ohjaus lisätietoihin netissä täydentävät kokonaisuutta. Abstrakti piirroskuvitus tukee tekstiä hienosti.

Palkittu juttu

Vuoden 2018 henkilökuva aikakauslehdessä

Stig ei häpeä mitään, X-lehti
Valokuvaaja Aapo Huhta

Kiehtova, hauska, yllättävä ja erittäin taitavasti rakennettu henkilökuva, joka jättää katsojalle löytämisen ilon. Kuva rikkoo perinteisen sommittelun rajoja, ja sen väritys on erinomaisesti tasapainossa. Täydellisesti asetellussa henkilökuvassa kohtaavat persoonallisen artistin todellisuus ja kuvitteellinen maailma.

Vuoden 2018 lifestyle-kuvasarja aikakauslehdessä

Paratiisi, X-lehti
Valokuvaaja Touko Hujanen

Kuvaaja on saanut vangittua kuvasarjaan aidon tunnelman: herkkyyden, hienovaraisen huumorin sekä tavallisten suomalaisten kohtuulliset unelmat. Ympäristö – kylpylä – on kuvattu toisin kuin normaalisti nähdään; se huokuu rauhaa ja keskittyneisyyttä hälyssä, keinotekoisuudessa ja kloorinkatkussa. Arkisesta ja banaalistakin aiheesta on syntynyt kokonaisvaltaisia ja nautinnollisia kuvia. Onni löytyy läheltäkin.

Vuoden 2018 kuvareportaasi aikakauslehdessä

Mosul herää henkiin, Suomen Kuvalehti
Valokuvaaja Janne Körkkö

Pysähdyttävän kuvareportaasin jokaisella kuvalla on paikkansa. Ne antavat kokonaiskuvan rankasta aiheesta, jossa läsnä ovat paitsi epäluulo, pelko ja suru, niin myös pilkahdus toivosta ja normaaliin arkeen palaamisesta. Kuvareportaasin kuvat ovat samalla sekä vahvoja että herkkiä, ja niistä löytyy monia nyansseja ja kontrasteja, jotka kertovat omaa tarinaansa ja täydentävät tekstiä.

Vuoden 2018 digitaalinen teko aikakauslehdessä

Chatfiction-draama, Pientä säätöä
Demi

Suomen ensimmäinen chatfiction-draama Pientä säätöä on oiva esimerkki keinosta lähestyä nuoria kohderyhmiä heidän omilla kanavillaan ja heille luontaisella tavalla. Tarinan kertominen puhelimen ruudulla näkyvien Whatsapp-viestien avulla on yksinkertainen, mutta toimiva videoformaatti. Nuoret koukuttuivat tarinoihin, joihin he voivat samastua. Kaupallisen yhteistyön kautta draamaan saatiin myös sisältöä kohderyhmälle tärkeästä ja ajankohtaisesta aiheesta.

Linkki

Vuoden 2018 paras ulkoasu

Image, A-lehdet Oy

Lehti on ulkoasultaan rohkeasti erilainen. Se on paremminkin näyttävä kuin kaunis, ja sillä on selkeä visuaalinen ja minimalistinen ilme. Ulkoasun kokonaisuus on varma ja väripaletti sekä typografia läpi lehden ovat hyvin hallittuja. Kuvat ovat linjassaan tyylikkäitä ja eri juttutyyppien välillä on selkeä rakenne. Ilmava ulkoasu ei tee itsestään numeroa, vaan se on valjastettu palvelemaan kunkin jutun viestiä.

Vuoden 2018 aikakauslehtitoimittaja

Reetta Räty, Image

Toimittajan soljuvat tekstit vievät mukanaan, ja niistä välittyy erittäin taidokas kirjoittaminen. Aiheisiin on paneuduttu monipuolisesti jopa yhdistämällä onnistuneesti henkilökohtaisuus globaaleihin ongelmiin. Reetta Räty asettaa toimittajana rohkeasti itsensä alttiiksi, tekee tarkkoja havaintoja ja tarkastelee aiheitaan syvällisesti.

Vuoden 2018 ammatti- ja järjestölehti

Kehittyvä kauppa, K-kauppiasliitto

Rakenteeltaan ja sisällöltään uudistunut lehti on raikas, ilmava ja nykyaikainen. Visuaalisesti ehjä ilme ja eri näkökulmista ja erilaisin juttutyylein kirjoitetut tekstit antavat mielikuvan me-henkeä edistävästä ja ammattitaitoa kehittävästä mediasta. Vuorovaikutus kohderyhmän ja yhteistyökumppaneiden kanssa jatkuu verkossa. Uudistumisen myötä on myös kehitetty uusia toimintatapoja toimitustyöhön.

Vuoden 2018 asiakaslehti

X-lehti, Veikkaus Oy

Rohkeasti verkkojulkaisuksi siirtynyt asiakaslehti, jossa näkyy jo printtijulkaisussa vuosien aikana hiottu oma ja varma tyyli. Julkaisu sisältää erilaisia ja yllättäviäkin elämyksellisiä aiheita kevyemmistä syvemmälle meneviin lukukokemuksiin. Laadukasta sisältöä korostaa juttujen voimakasilmeinen kuvitus. X vahvistaa hienosti asiakasuskollisuutta ja avautuu helposti laajemmallekin kohderyhmälle.

Vuoden 2018 yleisömedia

Talouselämä, Alma Talent

Vahva edelläkävijä aikakauslehtibrändien joukossa. Lehti on viety myös digiin kunnianhimoisesti ja menestyksellisesti. Talouselämä on pystynyt näyttämään, että laatujournalismi digissä on mahdollista – ja jopa hyvää liiketoimintaa. Uudistunut ulkoasu ja graafien taitava käyttö antaa mielikuvan selkeästä aiheiden käsittelystä. Pintansa erinomaisesti pitävä klassikko uudistustenkin kautta.

Vuoden aikakauslehtimainos 2018

Korva

  • Mainostaja: Helsingin kaupunki
  • Helsingin kaupungin lähisuhdeväkivallan ehkäisytyöryhmä

  • Mainostoimisto: Folk Finland
    copywriter Lasse Paasto, AD Kimmo Kivilahti, asiakkuusjohtaja Jussi Sahrman, graafikko Jani Kivelä

  • Julkaistu: Imagessa

Tätä mainosta ei voi ohittaa. Pelkistetty toteutus kiinnittää huomion tehokkaasti ja saa vastaanottajan paneutumaan viestiin. Selittelyyn ei ole sorruttu, vaan lukijalle on jätetty tilaa muodostaa omaan kokemuspohjaansa sopiva tarina.

Mainoksen toteutustapa on riittävän kliininen ja abstrakti, että mainosta pystyy katsomaan – ja toisaalta kuva on riittävän realistinen, että asian ottaa tosissaan. Mediavalinta on onnistunut.

Vuoden aikakausmediamainostaja 2018

Unilever Finland

Vuoden aikakausmediamainostaja Unilever Finland kasvatti vuonna 2018 panostuksiaan aikakauslehtiin merkittävästi ja nousi lisäpanostuksen myötä toiseksi suurimmaksi aikakauslehtimainostajaksi.

Unilever Finland hyödyntää aikakausmedioita johdonmukaisesti ja taitavasti niin printissä kuin digitaalisestikin. Laadukkailla monikanavaratkaisuilla on saavutettu erinomaisia tuloksia monella mittarilla.