Vuoden 2016 voittajat Aikakauslehtikilpailu Editissä

Vuoden 2016 aikakauslehden kansi. Yleisöäänestys.

Image 1/2016

Vuoden 2016 digitaalinen ratkaisu

muutoslehti.fi,
Suomen Luonto

Kunnianhimoinen ja tärkeä, printtilehteen itsenäisessä suhteessa oleva projekti koulutti luonnontieteilijöitä toimittajan tehtäviin.  Oma verkkoalusta #muutos-lehdessä huomioi erityisesti lukukokemuksen; sen mikä tekee sivuston seuraamisesta miellyttävän ja mikä on visuaalisesti tärkeää. Toteutus oli lehden brändiä erinomaisesti tukeva. Projektilla pystyttiin tavoittamaan myös uusia yleisöjä, jotka ovat erityisen kiinnostuneita luonnossa tapahtuvista muutoksista ja käyttävät pääasiallisena tiedonlähteenään verkkoa.

Vuoden 2016 aikakauslehtitoimittaja

Vappu Kaarenoja
Suomen Kuvalehti

Vappu Kaarenoja on monipuolinen ja taitava tarinankertoja, joka kirjoittaa vaikeistakin aiheista sujuvasti ja kiinnostavasti. Jutuissaan Kaarenoja kunnioittaa lukijaa; ei osoittele eikä selitä turhia. Tarkkavaloiset haastattelut näyttävät lukijalle haastateltavat juuri sellaisina kuin he ovat kaikkine luonteenpiirteineen. Huumoria unohtamatta. Jutut ovat niukkuuden sekä taukojen taidetta ja jättävät tilaa tulkinnalle.

Vuoden 2016 aikakauslehtikuvaaja

Vilma Pimenoff
Image

Vilma Pimenoff osaa loistavalla tavalla kiteyttää arkipäivän asiat selkeiksi kuvasymboleiksi ja saa tutut asiat näyttämään joltain muulta kuin mitä ne ovat. Vuoden 2016 aikakauslehtikuvaaja on löytänyt kiteytetyn ilmaisutavan, joka jättää silti varaa tulkinnoille. Kuvituskuvat tuovat itsenäisinä töinä lehtiartikkeleihin uuden ulottuvuuden, ja ne erottuvat omaleimaisuudellaan jokapäiväisestä kuvavirrasta.

Vuoden 2016 paras ulkoasu

3H+K
Kahdeksas päivä Oy

3H+K jatkaa hyväksi todettua, kunnianhimoisesti toteutettua linjaa. Laatu säilyy numerosta toiseen ja tyyli kantaa läpi lehden. Taitossa on ilmavuutta, joka antaa kauniille kuville ja kuvituksille tilaa hengittää. Ulkoasu on ehjä kokonaisuus, jonka toteutus on alusta loppuun visuaalisesti ammattimainen ja onnistunut. Päällystämätön paperi lisää kotoisuuden tunnetta ja viestii toisaalta myös laadukkuutta.

Vuoden 2016 asiakaslehti

3H+K
Kahdeksas päivä Oy

Vuoden asiakaslehti 3H+K on ennakkoluulottomasti ja raikkaasti oman paikkansa ottava asumisen lehti, joka uskaltaa kokeilla ja leikkiä. Lehti pyrkii yhteisöllisyyteen ja myös läheiseen suhteeseen lukijan kanssa menemällä asukkaiden arkeen. 3H+K avaa monimutkaisia aiheita kansantajuisesti ja kannustaa lukijoitaan vaikuttamiseen, aktiivisuuteen ja vastuullisuuteen. Ulkoasultaan lehti on helposti lähestyttävä ja persoonallinen kokonaisuus.

Vuoden 2016 ammatti- ja järjestölehti

Ylioppilaslehti Aino
Aalto-yliopiston Ylioppilaskunta AYY

Ylioppilaslehti Aino on rohkea ja kokeileva. Lehden identiteetti on nuori, luova ja mahdollisuuksia täynnä kuten ympäröivä yhteisönsäkin. Uusittu visuaalinen ilme on onnistunut ja sisällöllään lehti nostaa moniäänisen lukijakunnan keskusteluun oivalluksia ja näkökulmia, joita ei muualla voisi nähdä. Aino tekee myös hyvää mediakasvatustyötä; monelle kirjoittajalle se on ensikosketus toimittamiseen ja lehden tekemiseen.

Vuoden 2016 yleisölehti

Trendi
A-lehdet Oy

Lehden onnistunut uudistus näkyy asiasisällöissä sekä ulkoasussa. Vahvat sisällöt ja rauhallinen visuaalisuus tukevat lehden aikuisempaa linjaa. Nuorekas Trendi on edelleen, mutta se on saanut lisää yllättävää syvyyttä ja ikäneutraalia kiinnostavuutta. Tilaa on annettu pitkälle, merkitykselliselle journalismille. Tehdyt uudistukset näkyvät selvästi irtonumero- että mainosmyynnin nousussa ja ennen kaikkea lukijatyytyväisyyden kasvussa.

Vuoden 2016 aikakauslehtimainos

”Muotokuvia johtajuudesta”

Aalto EE:n mainossarja puhuttelee kohderyhmäänsä sopivan eksklusiivisesti oikeissa medioissa. Nämä mainokset eivät ole tarkoitettu kaikille, mutta kohderyhmäänsä ne uppoavat täydellisesti. Muotokuvaperinnettä mukailemalla mainoksiin on onnistuttu lataamaan halutut arvot, jotka vastaanottajan on helppo tunnistaa. Osaamista ja näkemystä huokuvat tekstit osuvat hienosti kokeneen ammattilaisen ajatusmaailmaan. Genressään kadehdittava toteutus!

Vuoden 2016 aikakauslehtimainostaja

LUMENE Oy

Lumene on kasvattanut merkittävästi panostustaan aikakauslehtiin. Kansainvälistä huipputasoa olevassa brändiuudistuksessa on onnistuneesti hyödynnetty aikakausmedioiden laadukkaita mediaympäristöjä niin printissä kuin digitaalisissakin kanavissakin. Lumenen näyttävät ja harmoniset mainokset rakentavat mielikuvaa laadukkaasta, luonnollisesta ja aidosta brändistä.