Vuoden 2017 voittajat Aikakauslehtikilpailu Editissä

Vuoden 2017 aikakauslehden kansi. Yleisöäänestys.

Linnut 3/2017

 

Yleisön arviointeja:
- Upea lintu ja jännittävä lähikuva, suorastaan vähän pelottava. Vihreät silmät ja
musta tausta luovat mystisen tunnelman
- Hypnoottisen dramaattinen
- Hieno kuva - vahva kontrastin ja värimaailman yhdistelmä. Ei tavallinen lintukuva,
pysäyttävä ja rohkea kansi
- Ylivoimaisesti erikoisin ja hienoin kansikuva.

Vuoden 2017 feature-juttu yleisölehdessä

Isäntä, Suomen Kuvalehti

Toimittajat Elina Järvinen ja Aurora Rämö, AD Vesa Tuukkanen ja editori Reijo Vahtokari

Juttu selkäpiitä karmivasta aiheesta, sarjamurhaajasta, on toteutettu tavalla, joka antaa lukijalle oleellisia taustatietoja omiin johtopäätöksiin. Teksti etenee sujuvasti ja eleettömästi, ja se kertoo samalla yhden henkilön luomasta pelon ilmapiiristä syvemmin kuin muut vastaavat aiheesta kirjoitetut jutut. Jutussa hyödynnetyt hätäkeskusnauhoitukset ja kuvien rauhallisuus ovat sopivasti ristiriidassa keskenään.

Palkittu juttu

Vuoden 2017 lifestyle-juttu yleisölehdessä

Luonto korjaa, Suomen Luonto

Toimittaja Johanna Mehtola, valokuvaajat Jari Hakala ja Jani Riekkinen, kuvittaja Anne Stolt, AD Nanna Särkkä, toimituspäällikkö Antti Halkka ja päätoimittaja Heikki Vasamies

Ajankohtaista ja tärkeää aihetta luonnon terveysvaikutuksista on käsitelty taitavasti ilman holhoavaa otetta. Juttu antaa ratkaisuja lukijan oman tilanteen korjaamiseen. Pelkästään kuvia katsomalla voi kokea luonnon rauhoittavat vaikutukset, ja kuviin istutetut piirroshahmot vahvistavat näkemystä ihmisen sulautumisesta luontoon. Jutun pohjalta syntynyt Mielipaikka-kysely verkossa sai suuren suosion.

Palkittu juttu

Vuoden 2017 ammatti- ja järjestölehtijuttu

Korpitie odottaa, Apteekkarilehti

Toimittaja Erja Elo, toimituspäällikkö Inkeri Halonen, valokuvaaja Juha-Pekka Honkanen, graafinen suunnittelija Laura Vanhapelto, editori Olli-Pekka Tiainen

Juttu suomalaisen lääkejakelun kriisistä on näyttävänä reportaasina toteutettu ihmisläheinen tarina ajankohtaisesta aiheesta. Käsittelytapa konkretisoi sen, mitä kriisi tarkoitti apteekeille ja asiakkaille. Kerronnan vahvuus tulee monipuolinen taustatyöstä, jonka tuloksena juttu kiinnostaa laajempaakin lukijakuntaa. Rohkea kuvankäyttö nostaa arkisetkin näkymät vahvaan rooliin.

Vuoden 2017 asiakaslehtijuttu

Elämän eväät, Yhteishyvä

Toimittaja Leena Lukkari, valokuvaaja Raisa-Kyllikki Ranta, AD Leena Majaniemi, toimituspäällikkö Sanna Suokko, sisältöpäällikkö Mari Paalosalo-Jussinmäki

Kahden henkilön tarinoiden ja historialeikkausten avulla toteutettu, lämpimästi kuvitettu ja hyvin taitettu kokonaisuus, joka saa menneet vuosikymmenet elämään. Juttu nivoo kansakunnan historian, yrityksen historian ja elämäntarinat yhteen taitavasti. Taitossa on saatu pienillä ja hyvää taustatyötä vaatineilla lisäyksillä vahva linkitys julkaisijaan.

Vuoden 2017 henkilökuva aikakauslehdessä

Alma, Pirkka
Valokuvaaja Viivi Huuska

Kuva on vahva kokonaisuus, jonka selkeä ja intensiivinen värimaailma pysäyttää. Sommitelma on erinomainen. Palaset ovat kohdallaan myös teknisesti. Kuvasta välittyy haastatellun, julkisuuden valokeilaan nousemassa olevan nuoren varmuus ja kumartelemattomuus mutta toisaalta myös herkkyys. Kuvattavasta tulee esiin jotain, jota ei tyypillisesti ole totuttu näkemään.

Vuoden 2017 lifestyle-kuva aikakauslehdessä

Uusi normaali, Erä
Valokuvaaja Mikko Nikkinen

Kuva vangitsee ratkaisevan hetken luonnossa maagisella tavalla. Vuoden 2017 lifestyle-kuvasta välittyy sekä luonnon kauneus että luistelijan riemu. Siinä ovat rytmi, sommittelu ja tekninen osaaminen kohdallaan. Kuva synnyttää tarinoita itsessään. Se tuo mieleen myös luonnon muutoksen; voiko tästä vielä pitkään nauttia?

Vuoden 2017 kuvareportaasi aikakauslehdessä

Usko, toivo ja yksilöllisyys, Ylioppilaslehti
Valokuvaaja Aapo Huhta

Harkitusti ja hyvin toteutettu monimutkainen aihe – uskonnosta ja sen perinteistä luopuminen – on visualisoitu niin, että se antaa vahvan pinnan samaistumiselle. vertauskuvien avulla. Idea on kunnianhimoisesti yksityiskohtia myöten mietitty. Kuvat onnistuvat hämmentämään ja pakottavat eläytymään henkilöiden kokemuksiin. Tarinallisuus ei sorru itsestäänselvyyksiin.

Vuoden 2017 paras ulkoasu

Etiketti, Alko Oy

Juhlanumeron ulkoasussa on kaikki mietittyä. Siinä on tasapainoinen ja vivahteikas visuaalisuus sekä laadukas kuvamaailma. Lehden taitto on selkeä, kaunis ja yleisfiilikseltään ilmava. Onnistunut paperivalinta ja yksityiskohdat, kuten iso otsikkofontti ja reseptien vinoneliökuvat ja kulmikkaat aaltoviivat, tekevät lehdestä ulkoasultaan viimeistellyn asiakaslehden.

Vuoden 2017 aikakauslehtitoimittaja

Anna Sillanpää,
Kodin Kuvalehti

Toimittaja kuljettaa ja koukuttaa läpi juttujen varmalla otteella: rehellisellä, hauskalla ja myös koskettavalla kirjoitustyylillä. Hän tuo aiheet lähelle lukijaa hyvin elävästi. Teksteissä heijastuu myös hyvä kontakti haastateltaviin. Jutut eivät noudata maneereita vaan palkitsevat lukijansa tuoreilla näkökulmilla, tunteiden rosolla ja huumorilla. Ne pysäyttävät ja jäävät mieleen pitkäksi aikaan.

Vuoden 2017 ammatti- ja järjestölehti

Improbatur,
Suomen Lukiolaisten Liitto

Improbatur on lukijoidensa näköinen laadukas julkaisu, jonka monimuotoinen ja laaja-alainen maailmankuva on kohderyhmälleen ensiarvoisen tärkeä. Sisältö houkuttelee myös vanhempia lukijoita. Kuvituksiin ja valokuviin on panostettu kiitettävästi. Lukijoita kuunnellaan; oma lukijaraati Facebookissa nostaa esiin vaikuttavia juttuja, joissa kuuluu nuorten ääni. Lehden verkkosisällöt tukevat printtilehteä ajankohtaisilla ja kiinnostavilla teemoilla.

Vuoden 2017 asiakaslehti

Kotitalo,
Isännöintiliitto

Monipuolinen ja informatiivinen lehti, joka onnistuu yllättämään ja erottautumaan visuaalisesti. Miellyttävä paperi, poikkeava koko ja harkittu ulkoasu sekä ammattitaidolla tuotettu sisältö houkuttelevat paneutumaan lehteen pidemmäksikin aikaa. Kotitalo on hyvä sekoitus kiinnostavia ilmiöjuttuja, konkreettisia ohjeita ja kokemuksellisia palasia. Digiratkaisut tukevat hyvin konseptoitua paperilehteä.

Vuoden 2017 yleisölehti

Taito
Taitoliitto / Käsi- ja taideteollisuusliitto / Taito ry

Taito on 110-vuotias aikakauslehti, joka elää tiukasti ajassa ja käsittelee aiheitaan monipuolisesti laajentaen käsityön käsitettä perinteisen ulkopuolelle. Monipuoliset ja laadukkaat jutut sisältävät kiinnostavaa, yhteiskunnallista ja painavaa asiaa moninaiselta käsityökentältä. Taito on lukijoidensa oloinen, visuaalisesti harmoninen ja sävyltään lämmin lehti. Se tavoittaa uusia käsityöstä kiinnostuneita myös sosiaalisen median kautta.

Vuoden 2017 aikakauslehtimainos

12-vuotiaan äitiysvaatteet

Planin mainokset onnistuvat poikkeuksellisella tavalla genressä, jossa on helppo astua harhaan. Mainoksista tulee paha mieli, koska niiden sisältö on totta. Muotikuvamaisella ja mallia kunnioittavalla lähestymistavalla on kuitenkin onnistuttu pehmentämään viestiä juuri sen verran, että lukija pystyy katsomaan ja vastaanottamaan viestin.

Mainosten jokainen elementti on tarkkaan mietitty, ja kuvat sisältävät paljon ajatuksia herättävää symboliikkaa. Tämän ansiosta mainokset toimivat monella eri tasolla ja saavat lukijan viettämään aikaa niiden parissa. Mediasuunnitelmaan valitut lehdet tukevat viestin perillemenoa.

  • Mainostaja: Plan International Suomi Markkinointijohtaja Kirsi Mettälä, markkinointipäällikkö Eva Anttila, Communications specialist Kalle Heino
  • Mainostoimisto: hasan & partners Executive creative director Eka Ruola, Creative director Tobias Wacker, Senior Creative Anu Niemonen, Creative Bruno Ribeiro, Creative Joel Lindgren, Graphic designer Riikka Koistinen, AD assistant Minna Lairi, Producer Marc Stevenson
  • Valokuvaaja: Meeri Koutaniemi
  • Ohjaaja ja vaatesuunnittelu: Paola Suhonen
  • Mediatoimisto: Dagmar Digital Planner Veera Jokinen

Vuoden 2017 aikakausmediamainostaja

Volvo Car Finland

Volvo on hyödyntänyt aikakauslehtien mediaympäristöjä johdonmukaisesti jo vuosien ajan. Erityisesti printtiaikakauslehdissä Volvo on osoittanut ymmärtävänsä median erityispiirteet ja onnistunut tekemään mainontaa, jonka lukijat huomaavat ja josta he pitävät. Vuonna 2017 Volvo nosti panostuksiaan aikakausmedioihin.