Vuoden 2015 voittajat Aikakauslehtikilpailu Editissä

Vuoden kansi 2015. Yleisöäänestys.

Lumo 4/2015

Kannen kuvan on ottanut luontokuvaaja ja toimittaja Sam Hobson.

Känsiäänestyksessä oli lähes 7200 äänestäjää. Äänestäjien kesken arvotun Samsung Galaxy S6 Edge 32GB:n voitti Pauliina Pielavedeltä.  

Vuoden 2015 digitaalinen ratkaisu

Raymond, Home run -juttu

Kunnianhimoinen kokeilu saumattoman monimediaalisesti tuotetusta ja verkon tarjoamia viestintämahdollisuuksia laajasti hyödyntävästä jutusta lehden verkkosivuilla. Ratkaisun nyanssit on tarkkaan mietitty ja ne on saatu sulautumaan hienosti noin 330 000 merkin kokonaisuuteen. Ainesosina on käytetty muun muassa vahvoja dokumentaarisia valokuvia, kevyeksi optimoitua GIF-infografiikkaa, äänimaisemia, panoraamakuvia äänitaustoineen sekä tekstissä olevia faktarikastuksia.

www.raymond.fi/baseballhomerun

Vuoden 2015 aikakauslehtitoimittaja

Elina Järvinen, Suomen Kuvalehti

Toimittaja kuljettaa molemmissa jutuissaan lukijaa henkilöidensä sielunmaisemissa puhuttelevasti, mutta eri tavoin ja tyylikeinoin. Hän ei kirjoita tarkoitushakuisesti: ei tarjoa valmiita näkemyksiä eikä luo vastakkainasetteluja, vaan jättää lukijalle tilaa ja vapauden löytöretkeillä näissä maisemissa ja niiden ympäristöissä. Kieli, lauseet ja virkkeet rakentavat tyylikkäästi ja rönsyilemättä etenevän jutun, jossa henkilökohtainen ja ulkokohtainen fakta polveilevat toimivasti. Luettu jättää jäljen, saa kuulemaan.

Vuoden 2015 aikakauslehtikuvaaja

Juha Törmälä, Image

Vuoden aikakauslehtikuvaajan kuvat ovat hengästyttävän vahvoja ja huoliteltuja. Ne pysäyttävät ja vakuuttavat ensi silmäyksellä karismaattisuudellaan. Törmälä pystyy näyttämään tunnetuista kuvattavistaan ennen näkemättömän puolen. Hänellä näyttää olevan myös erityislaatuinen kyky ohjata kuvattaviaan ja saada heidät esiin maneeriensa takaa. Hallitut ja tyynet kuvat saavat lukijan keskittymään.

Vuoden 2015 juttu ammatti- ja järjestölehdessä

”Riskit haltuun”, Metsälehti Makasiini

AD Anna Back, toimitussihteeri Jussi Collin, toimittaja Liina Kjellberg, valokuvaaja Ville Kokkola

Jutun laaja aihe on saatu selkeäksi ja monipuoliseksi kokonaisuudeksi yhden tilan ja henkilön kautta. Riskit haltuun -näkökulma laajentuu koskettamaan lukijoita yleisellä tasolla. Jopa riskienhallinnasta on mahdollista kirjoittaa ja ottaa kuvia kiinnostavasti. Jutussa näkyy tekijöiden tarkka paneutuminen aiheeseen, ja se on erinomainen esimerkki ammattilaisten onnistuneesta yhteistyöstä.

Vuoden 2015 juttu yleisölehdessä

”Keskellä virtaa joki”, Image

AD Teemu Heinilehto, toimittaja Niklas Thesslund, valokuvaaja Juuso Westerlund

Tärkeästä ja polttavan ajankohtaisesta aiheesta, toivottomuuden synnyttämästä erilaisuuden pelosta, on tehty ajatuksia herättävä ja moniulotteinen juttu. Jutun jokainen detalji ja elementti on mietitty sekä viimeistelty. Reportaasi tilanteineen ja täydellisesti kokonaisuuteen istuvine, näkemyksellisine kuvineen koskettavat lukijaa. Juttu on osoitus perinteisen aikakauslehtireportaasin voimasta ja näkökulman tärkeydestä.

Vuoden 2015 paras ulkoasu

3H+K, Suomen Asuntopalvelut Oy

Rohkea ja persoonallinen asiakaslehti, jonka ulkoasu tuo raikasta uutta ajattelua visuaaliseen suunnitteluun. Lehden taitto on säilytetty ilmavana ja jäsenneltynä, ja helppolukuinen infografiikka ja runsas oivallisen kuvituksen käyttö rytmittävät hienosti lehden ulkoasua. Sisältöä ja konseptia tukeva teemoitus on johdonmukaista. Lehden materiaalivalinta tukee ulkoasua; se tuntuu samettiselta ja antaa samalla kodikkuuden tunnun. 

Vuoden 2015 ammatti- ja järjestölehti

Ulkopolitiikka, Ulkopoliittinen instituutti

Lehti sisältää pitkälle ja syvältä mietittyjä artikkeleita, joissa näkyy yhdistelmä suuria linjoja ja pieniä huomioita. Jutut analysoivat puhuttelevasti sekä asiantuntijoille että asioista kiinnostuneelle suurelle yleisölle kansainvälisen politiikan ilmiöitä. Lehti on asiantuntijuudessaan vaikuttava ja jopa koukuttava lehti. Vuonna 2015 Ulkopolitiikka nosti profiiliaan uusimalla koko konseptinsa, rakenteensa ja ulkoasunsa sekä lisäämällä tilaajamääräänsä ja irtonumeromyyntiään

Vuoden 2015 yleisölehti

Deko, Otavamedia Oy

Sisustuslehtien aatelia; tyylikäs, monipuolinen ja täynnä oivalluksia. Lehti on säilyttänyt oman selkeän linjansa ja paaluttanut paikkansa suomalaisten sisustuslehtien joukossa. Deko yhdistää modernin ja perinteisen kiinnostavalla tavalla. Se on nuorekas ja trendikäs, esittelee uusia kiinnostavia tuotteita ja tuulahduksia ajaen samalla ekologisuuden ja kestävän kehityksen ideologioita. Lehti on myös aktiivisesti mukana sosiaalisessa mediassa. 

Vuoden 2015 aikakauslehtimainos

Hartwall: Lapin Kulta

Mainostoimisto: N2 Albiino, mediatoimisto: Dagmar

Laadukas kuva ei tarvitse selityksiä tai sloganeita, sillä keskeiset viestit voi lukea suoraan kuvasta. Lapin Kullan mainospari ammentaa taitavasti voimaa myyttisistä, brändille sopivista eläimistä. Kaunis, huurteinen tölkki kertoo visuaalisesti tarjoiluehdotuksen ja houkuttelee maistamaan. Mainostajakaan ei varmasti jää epäselväksi! Mainokset nostavat onnistuneesti brändin profiilia ja toimivat loistavasti osana mediamixiä.

Vuoden 2015 aikakauslehtimainostaja

Orion Pharma 

Orion Pharma on rakentanut brändiään pitkäjänteisesti aikakauslehtien avulla. Mediasuunnitteluun on panostettu, ja erilaisille tuotteille on onnistuttu löytämään sopivat kohderyhmät erilaisista lehdistä. Paitsi yleisölehtiä, myös ammatti- ja järjestölehtiä on hyödynnetty parhaalla mahdollisella tavalla. Vuonna 2015 Orion Pharma kasvatti panostuksiaan yleisölehtiin 37 %. Mainonta tutkitusti huomataan, siitä pidetään ja se lisää ihmisten ostokiinnostusta enemmän kuin toimialan mainonta keskimäärin.